BLOG

Ghid pentru gestionarea riscurilor electrice

 

managementul riscurilor generate de instalatiile si echipamentele electriceAcest ghid a fost elaborat pentru a veni in ajutorul  persoanelor responsabile cu gestionarea riscurilor privind sanatatea si securitatea in munca, conform Legii 319/2006 si HG 1146/2006.

Conform legislatiei in vigoare, fiecare companie trebuie sa asigure gestionarea riscurilor asociate utilizarii instalatiilor, aparaturii si echipamentelor electrice si aici ma refer la întreținerea și verificarea periodica a acestora.

Am obligatia sa asigur verificarea și testarea periodica a echipamentelor electrice?

Inspectarea și testarea periodica a echipamentelor electrice este o cerinta legala. Aceste verificari va certifica ca apartura electrica nu prezinta riscuri electrice pentru utilizator si reprezinta una dintre masurile cele mai importantea in gestionarea riscurile privind sănătatea și siguranță la locul de munca.

Persoanele responsabile cu managementul riscului in cadrul departamentului SSM, trebuie sa se asigure ca echipamentele si aparatura electrica este inspectata și testata de catre o persoană competenta (Atestare ANRE) în mod regulat, dacă echipamentul electric este:

 alimentat cu energie electrica printr-o priza;
 expus unor conditii de operare care ar putea duce la deteriorarea echipamentului sau reducerea duratei de viata. Aceasta include condiții care implică expunerea echipamentului electric la umiditate, căldură, vibrații, daune mecanice, chimice, corozive sau praf.

Care sunt elementele supuse verificarilor periodice?

Inspectia si testarea periodica va fi direct legata de natura locului de muncă și riscurile asociate cu echipamentul electric. Inspecții vizuale zilnice realizate chiar de utilizator, pot identifica leziuni evidente, gradul de uzura, dar si alte condiții care ar putea face echipamente electrice nesigure. Multe defecte electrice sunt detectabile prin inspecție vizuală si faceti acest lucru ori de cate ori utilizati un echipament electric.

Testarea periodica este obligatoriu sa fie realizata de un specialist si are ca scop identificarea defecțiunilor electrice, dar si deteriorari care nu pot fi detectate prin inspectie vizuala.

Verificarea si testarea echipamentelor (aparaturii electrice) va urmarii:

 cautarea deteriorarilor, defectelor sau modificări la echipamentele electrice, inclusiv accesoriile acestora: cablu alimentare, stechere, conectori, prize sau prelungitoare;
 cautarea decolorarii izolatiei, care poate indica expunerea la caldura excesiva, produse chimice sau umiditate;
 verificarea integrității legaturii de protectie la pamant;
 verificarea rezistenței de izolație;
 verificarea privind eficienta ancorarii la echipamente, prize, conectori, prelungitoare a cablurilor flexibile;
 deteriorarea cablurilor de alimentare;
 verificarea integritatii capacelor si cutiilor de borne;
 verificarea daca intrările de ventilatie si de evacuare sunt obturate;
 verificarea ca valoarea nominală a protectiei, corespunde curentului nominal al echipamentelor electrice asociate.

 Cand vom testa echipamentele electrice?

 dupa fiecare reparatie care ar putea afecta siguranta electrica a echipamentului;
 inainte de prima utilizare, dacă aparatul a fost cumparat la mana a doua;
 periodic, conform recomandarilor producatorului si legislatiei in vigoare.

Care sun locurile lucru cu risc scazut?

Mediul de lucru cu risc scazut, este acel loc de munca in care umiditatea se pastreaza in limite normale, curat, bine organizat si fara conditii care ar putea duce la deteriorarea echipamentului electric, de exemplu: un birou.

Echipamente electrice utilizate în mod obișnuit în aceste tipuri de locuri de muncă, prezinta un risc mai mic si include computere, copiatoare, sau echipamente electrice fixe.

Trebuie sa verificam si echipamentele noi?

Echipamente electrice noi, care nu au fost puse în funcțiune, nu trebuie să fie testate înainte de prima utilizare, dar ar trebui să fie în continuare inspectate vizual pentru a se asigura că nici un prejudiciu nu a avut loc în timpul transportului, livrarii, instalarii sau punerii în funcțiune. Data la care echipamentele electrice a fost puse în funcțiune trebuie să fie înregistrata.

Echipamentul electric poate fi prevazut cu o eticheta care sa ateste data intrarii in exploatare, data realizarii testelor de siguranta electrica, data urmatoarei verificari. Montarea acestor etichete este o sarcină administrativa care poate fi realizata de către personal propiu sau de catre organizatia care realizeaza aceste testari si inspectii. 

Practica internationala recomanda ca echipamentele noi sa fie incluse in urmatoarea runda de testare cand se va realiza testarile si pentru celelalte echipamente.

Medii de lucru cu risc crescut

 locurile de munca cu grad de risc ridicat, in care echipamentul electric este expus la conditii de funcționare care ar putea duce la deteriorarea sa;

 lucrari de constructii si demolari.

Aceste medii de operare au un potential ridicat de a afecta grav funcționarea in siguranta a echipamentelor electrice. O evaluare a riscurilor poate ajuta la a determina daca echipamentul electric este utilizat in oricare dintre aceste medii de operare.

Frecventa testarii

Echipamente electrice utilizate în medii cu grad ridicat de risc, ar trebui să fie testate cel puțin o dată la 12 luni. Testarea mai frecventă poate fi necesară in urmatoarele cazuri:

 echipamentul electric este folosit în medii de producție, sau atelier de lucru - la fiecare 6 luni;
 echipamente folosite la prestarea de servicii de curatenie profesionale - la fiecare 6 luni;
 inchiriere de echipamente - la fiecare 3 luni.

Persoana sau organizatia care utilizează echipamente electrice închiriate trebuie sa se asigure ca pentru perioada de închiriere, echipamentul îndeplineste toate cerințele de testare si inspecție aplicabile.

Inregistrarea datelor de testare

Inregistrarile privind rezultatul testarilor, trebuie să fie pastrate pana cand echipamentul electric este testat din nou, sau indepartat definitiv de la locul de munca.
Inregistrarile testelor trebuie să precizeze următoarele:

 numele persoanei care a efectuat testul;
 data testarii;
 rezultatul testării;
 data la care testarea urmatoare trebuie efectuata.

Inregistrare poate fi sub forma unei etichete atasate echipamentului electric testat.

Alte forme similare de înregistrare

Inregistrarea testelor poate lua forma si a unei baze de date, registrul sau alta forma similara de inregistrare, sau o eticheta.

Registrele si înregistrările similare au avantajul de a:

 asigura ca exista o înregistrare permanenta;
 faciliteaza auditul intern;
 permite inregistrarea unor informații mult mai detaliate.

Eticheta

Daca înregistrarea testarilor este o etichetă atasata aparaturii sau echipamentului, aceasta ar trebui să aiba o suprafață durabila, rezistenta la apa, nemetalica, autoadeziva si incapabila de a fi reutilizata.

O eticheta nu poate include toate informațiile necesare. In acest caz, restul informațiilor solicitate trebuie sa fie înregistrate în alta parte (raport testare, buletine de incercare, etc.) și se psstreaza pentru perioada respectivă de timp.

Indiferent de metoda aleasa, echipamentele sau aparatele electrice testate, trebuiesc marcate sau etichetate astfel incat, documentele referitoare la teste sa poata identifica in mod clar echipamentul si persoana responsabila cu efectuarea acestor teste si masuratori.

Articole pe aceeasi tema:

1. http://www.electricalc.ro/verificarea-periodica-a-echipamentelor-electrice
2. http://www.electricalc.ro/incercari-pat
3. http://www.electricalc.ro/blog/174-intretinerea-aparatelor-electrice-in-medii-cu-risc-scazut
4. http://www.electricalc.ro/testarea-aparaturii-portabile

Patru greseli frecvente de evitat in instalatiile ...
Ce trebuie sa stim despre electricitatea statica
 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Guest
Luni, 21 Septembrie 2020
If you'd like to register, please fill in the username, password and name fields.